Uprava RS za pomorstvo letno izda v povprečju okoli 3000 potrdil o opravljenem izpitu usposobljenosti za voditelja čolna. Slednje potrdilo omogoča plovbo in vožnjo s čolnom, ribarjenje, preživetje idealnih počitnic na morju, samo plovilo pa služi tudi kot sredstvo prevoza, ob katerem lahko uživate v prijetno hladnih morskih vetrovih in v toplih sončnih žarkih. V Sloveniji mora izpit za čoln imeti vsak, ki ima željo upravljati čoln ali jadrnico do dolžine 24 metrov.
A potrebno se je zavedati da pogoji za upravljanje morskih čolnov in ostalih plovil niso poenoteni ne na ravni EU niti na mednarodni ravni. Temu je tako, ker področja upravljanja čolnov in morskih plovil ne ureja noben predpis EU ali mednarodna konvencija. Tako vsaka država posebej določa zahteve za upravljanje plovil in čolnov, ki plujejo pod njeno zastavo. V primeru Slovenije omenimo, da slovenski izpit za upravljanje plovil velja za čoln pod slovensko zastavo po vseh morjih sveta. Uradno sicer velja, da je priznavanje slovenskega izpita za upravljanje plovila odvisno od predpisov države, v kateri plujemo, a običajno v državah velja t.i. načelo vzajemnosti.
Za slovenski izpit za čoln je tako značilno, da je mednarodno veljaven, vendar pa je kljub temu potrebno biti pozoren z ozirom na določene omejitve, ki jih za tuje izpite določajo tuje države oz. države, znotraj katerih plujemo. Glede na to, da se večina Slovencev s svojimi plovili in čolni odpravljajo na Hrvaško, kjer uživajo ob čudovitih razgledih na jadranske obale, bo članek obravnaval omejitve in razlike v okviru slovensko-hrvaške zakonodaje.
V sklopu slednjega je potrebno omeniti dve najpomembnejši omejitvi, ki prideta do največjega izraza. Prva omejitev je omejitev, ki se nanaša na težo plovila. Gre za omejitev, ki velja za voditelje čolnov. Slednji lahko na Hrvaškem opravljajo le plovila do 30 BT, čeprav v slovenski zakonodaji te omejitve ne poznamo. BT je kratica za bruto tonažo (Gross Tonnage (GT) v angleščini) in pomeni prostorninski podatek, ki se izračuna na osnovi prostornine vseh zaprtih prostorov na čolnu. Omejitev, s katero se srečamo izhaja iz razlik v definiciji različnih vrst plovil v slovenski in hrvaški zakonodaji. Ker sta jahta in brodica v hrvaški zakonodaji širša od pojma čoln v slovenski zakonodaji, so na Hrvaškem omejili veljavnost slovenskih pooblastil za čoln, in sicer tako, da so omejiti njegovo bruto tonažo na 30 BT.
Druga omejitev, na katero moramo biti pozorni in ki velja povsod na svetu izhaja iz sistema GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System oz. globalni pomorski sistem za stisko in varnost na morju), ki je pomemben del mednarodne konvencije SOLAS (Safety of Life at Sea oz. Zaščita človeških življenj na morju). Gre za omejitev, po kateri mora vsaj ena oseba na plovilu, na katerem je VHF radijska postaja, imeti izpit za VHF postajo.
Za nadaljnjo pomoč in raziskovanje potencialnih omejitev vam priporočamo spletno stran hrvaškega ministrstva za pomorstvo, promet in infrastrukturo, kjer imajo objavljen dokument z naslovom Priznata ovlaštenja za voditelja brodice i zapovjednika jahte, ki prav tako jasno in natančno opredeljuje priznavanje slovenskih izpitov za čoln in plovila na Hrvaškem. V sklopu slednjega lahko najdete definicije in omejitve za potrdilo o usposobljenosti za voditelja čolna, potrdilo o usposobljenosti mornarja motorista, navodila za poveljnika jahte z bruto tonažo do 500 BT in še več.
Več o izpitu za čoln in ostalih informacijah, si lahko pogledate v naših navtičnih tečajih.